Παιδεία είναι η ανατροφή και η εκπαίδευση των παιδιών και των νέων ανθρώπων. Είναι όλα τα μέσα με τα οποία επιτυγχάνεται η μόρφωση και η καλλιέργεια του ανθρώπου, με σκοπό την δημιουργία μιας δυνατής και ελεύθερης προσωπικότητας.
Οι σύγχρονες νεωτερικές κοινωνίες, αναγνωρίζοντας την σημασία της παιδείας, την έχουν συστηματοποιήσει σε εκπαιδευτικά συστήματα, που αναλόγως των πολιτικών ιδεολογιών που επικρατούν είναι άλλοτε δημοκρατικά, εξισωτικά και άλλοτε πιο ανταγωνιστικά.
Το εκπαιδευτικό σύστημα μιας κοινωνίας, ως αναπόσπαστος θεσμός της και κομμάτι της πραγματικής καθημερινής ζωής, ακολουθεί την τύχη και την πορεία της πρώτης. Η σημερινή συγκυρία το αποδεικνύει, καθώς η οικονομική κρίση και η δημοσιονομική στενότητα δεν αφήνει ανεπηρέαστη την παιδεία, όπως θα θέλαμε. Βάσιμες ενδείξεις φανερώνουν μεγάλες ελλείψεις για τη νέα εκπαιδευτική χρονιά που ξεκινά σε λίγες μέρες.
Από την μία έκτακτες ανάγκες που οφείλονται στην οικονομική κρίση και επιδεινώνουν την κατάσταση και από την άλλη πάγιες και διαρθρωτικές καθυστερήσεις ετών, σκιαγραφούν ένα δύσκολο παρόν. Η πυραμίδα των προβλημάτων ξεκινά από τα βασικά. Η σχολική στέγη παραμένει ψηλά στην ατζέντα των προβλημάτων. Ακολουθεί η έλλειψη καθηγητών και δασκάλων, παρά την ύπαρξη μιας εκ των ευνοϊκότερων αναλογιών καθηγητών μαθητών. Αφού ξεπεράσουμε τα βασικά ( κτίρια και καθηγητές) θα μπορούσαμε να κάνουμε λόγο για σωρεία άλλων προϋποθέσεων που θα καθιστούσαν την εκπαιδευτική διαδικασία αρτιότερη. Υλικοτεχνικός εξοπλισμός, υπολογιστές, βιβλιοθήκες, χώροι εκγύμνασης, αναψυχής, εκσυγχρονισμός σχολικών προγραμμάτων είναι μερικά αιτήματα που μπορεί σήμερα να φαντάζουν ευχολόγια, αλλά είναι αναγκαία στη σύγχρονη εκπαιδευτική διαδικασία.
Bρισκόμαστε στην έναρξη μιας νέας σχολικής χρονιάς . Το μυαλό μας είναι στα πρωτάκια που για πρώτη φορά θα έρθουν σε επαφή με το σχολείο. Οι δάσκαλοι και οι καθηγητές, μένοντας πιστοί στο λειτούργημά τους θα φέρουν εις πέρας το καθήκον τους, ακόμη και αυτήν την ομολογουμένως δύσκολη χρονιά.
Ταυτόχρονα όμως έχουμε και τις αυτοδιοικητικές εκλογές το Νοέμβρη με ένα νέο σχήμα. Η μεταρρύθμιση του Καλλικράτη αλλάζει τα δεδομένα παντού. Νέοι δήμοι, με δυνατότητα κινητοποίησης περισσότερων δυνάμεων θα αναλάβουν εν μέρει αρμοδιότητες που αφορούν την εκπαίδευση και την παιδεία γενικότερα. Βέβαια δεν σημαίνει πως μία μεταρρύθμιση από μόνη της, απογυμνωμένη από ανθρώπους που νοιάζονται και ενδιαφέρονται, είναι ικανή συνθήκη βελτίωσης της πραγματικότητας. Για παράδειγμα στο Νέο Δήμο Ωραιοκάστρου δυστυχώς βρισκόμαστε πολύ πίσω, καθώς το κύριο και βασικό αίτημα είναι η επίλυση του ζητήματος της σχολικής στέγης. Πρωταρχικός μας στόχος και πολιτική προτεραιότητά μας είναι ικανοποίηση αυτού του ζητήματος. Δεν θα μείνουμε όμως εκεί. Θα εξαντλήσουμε όλα τα περιθώρια για την επάνδρωση των νέων σχολείων και θα είμαστε αρωγοί τους. Το όραμά μας είναι να μετατρέψουμε τον δήμο και τα σχολεία του σε πρότυπα, ενεργειακά αυτόνομα σχολεία, με όλον τον απαραίτητο υλικοτεχνικό εξοπλισμό. Με περιβάλλοντες χώρους αισθητικά και λειτουργικά αναβαθμισμένους και με χώρους εκγύμνασης, αθλοπαιδιών και άλλων δραστηριοτήτων.
Τέλος , επειδή με τη λέξη εκπαίδευση εννοούμε πάντα κάτι μικρότερο σε σχέση με την ευρύτερη λέξη παιδεία, έχουμε πρόταση για όλο το φάσμα. Παιδεία είναι και ο πολιτισμός, ο αθλητισμός, η σύνδεση του ατόμου με το φυσικό του περιβάλλον. Όλα αυτά μαζί συνθέτουν την έννοια της παιδείας.
Δυστυχώς είμαστε πίσω. Πρέπει να καλύψουμε πολύ δρόμο. Θα το κάνουμε όμως , γιατί ιεραρχούμε τα ζητήματα βάσει αξιών. Και η παιδεία για εμάς είναι υψηλή αξία.
Καλή σχολική χρονιά