Οι απαιτήσεις μεγαλώνουν από την πίεση που ασκείται για την ολοκλήρωση της κατασκευής, αλλά και τη λειτουργία των δέκα προγραμματισμένων σταθμών, μετωπικών διοδίων
Είκοσι επιπλέον σταθμούς διοδίων και πλήρη έλεγχο του οδοστρώματος σε περίπου 900 χιλιόμετρα, προκειμένου να ελεγχθεί η ποιότητα του αυτοκινητόδρομου και να γίνουν παρεμβάσεις ανάταξης όπου χρειάζεται, βάζουν ως προαπαιτούμενο στο ΤΑΙΠΕΔ, για την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού.
Οι απαιτήσεις μεγαλώνουν από την πίεση που ασκείται για την ολοκλήρωση της κατασκευής, αλλά και τη λειτουργία των δέκα προγραμματισμένων σταθμών, μετωπικών διοδίων, οι οποίοι σύμφωνα με το Ταμείο πρέπει να είναι σε πλήρη ετοιμότητα μέχρι τα τέλη του χρόνου.
Με βάση την υπουργική απόφαση του 2014, στην Εγνατία Οδό θα τοποθετούνταν 18 συνολικά σταθμοί. Μολονότι, ο βηματισμός ήταν πολύ αργός, το σχέδιο μετ΄ εμποδίων υλοποιείται σήμερα, καθώς υπάρχουν μεγάλες αλλαγές στα θέματα χωροθέτησης. Το ΤΑΙΠΕΔ, κατά βούληση των υποψήφιων επενδυτών, επανήλθε πρόσφατα με νέο αίτημα για την τοποθέτηση επιπλέον 20 πλευρικών σταθμών διοδίων, προκειμένου να διασφαλίσει ότι ο παραχωρησιούχος θα έχει τον απόλυτο έλεγχο ποιος μπαίνει και ποιος βγαίνει στον οδικό άξονα, χωρίς να υπάρχει δίοδος διαφυγής. Το Ταμείο, πέρα από την πρόβλεψη νέων διοδίων ζητά να υπάρξει και πλήρης περιβαλλοντική αδειοδότηση, προκειμένου να απαλλάξει τους επενδυτές από τον γόρδιο δεσμό των υπουργικών εγκρίσεων. Ο λόγος είναι προφανής, αφού οι υποψήφιοι φροντίζουν να απαγκιστρωθούν με κάθε τρόπο από τον βραχνά της εγκατάστασης διοδίων, διαμηνύοντας ότι σε διαφορετική περίπτωση δεν θα συμμετάσχουν στο διαγωνισμό.
Ένα από τα επιχειρήματα που χρησιμοποιούν στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, καθ' υπαγόρευση των υποψήφιων επενδυτών, είναι ότι τα πλευρικά διόδια έχουν τον χαρακτήρα της αναλογικότητας, καθώς κάποιος που δεν θέλει να διανύσει όλη την απόσταση και βγει νωρίτερα από τον αυτοκινητόδρομο, σε κάποιο πλευρικό σταθμό, θα πληρώσει λιγότερα.
Μάλιστα για το θέμα ενημερώθηκε σε πρόσφατη συνάντηση με το ΤΑΙΠΕΔ και ο υπουργός Υποδομών, κ. Χρίστος Σπίρτζης, ο οποίος εμφανίζεται εντελώς αρνητικός σε αυτό το ενδεχόμενο, συνδέοντας τους νέους σταθμούς με την εφαρμογή συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων. Χωρίς όμως την υπογραφή Σπίρτζη και Τσακαλώτου ούτε νέα διόδια μπορούν να μπουν, ούτε αλλαγή στην χωροθέτηση σταθμών μπορεί να γίνει. Επιπλέον το αναλογικό σύστημα απαιτεί τουλάχιστον μία τριετία για να εφαρμοστεί, πράγμα που θεωρείται νεκρός χρόνος για την περίπτωση της Εγνατίας.
Χρυσωρυχείο η Εγνατία Οδός
«Με την πλήρη ανάπτυξη των διοδίων, τα έσοδα της Εγνατίας Οδού θα ξεπεράσουν τα 150 εκατ. ευρώ από περίπου 70 εκατ. ευρώ που είναι σήμερα. Εάν υπολογίσουμε τα έξοδα που είναι περί τα 50 εκατ. ευρώ θα είναι σκάνδαλο εάν η Εγνατία πουληθεί στα επίπεδα των 200 έως 300 εκατ. ευρώ» αναφέρει στο «business story» ο Πρόεδρος της εταιρείας κ. Απόστολος Αντωνούδης, ο οποίος τις προηγούμενες μέρες μαζί με την διευθύνουσα σύμβουλο, κυρία Ρέα Καλφακάκου, είχαν συνάντηση με τον υπουργό Οικονομίας, κ. Ευκλείδη Τσακαλώτο. «Αναλύσαμε στον υπουργό τι σημαίνει Εγνατία Οδός και τι εναλλακτικές έχουμε για να αξιοποιήσουμε περαιτέρω τον αυτοκινητόδρομο» αναφέρει ο Πρόεδρος της Εγνατίας, εκτιμώντας ότι, πριν τη διακήρυξη του διαγωνισμού, θα υπάρξει διυπουργική επιτροπή, η οποία θα αποφασίσει για τις παραμέτρους του έργου». Στην Εγνατία συνεχίζουν να υποστηρίζουν την προσπάθεια για πλήρη αξιοποίηση του αυτοκινητόδρομου με λύσεις όπως η εκμετάλλευση σταθμών εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών, ανάπτυξη εμπορευματικών κέντρων κατά μήκους του αυτοκινητόδρομου που διασχίζει τέσσερα λιμάνια (Καβάλας, Ηγουμενίτσας, Θεσσαλονίκης, Αλεξανδρούπολης) δίκτυο οπτικών ινών, ενεργειακά πάρκα κ.α. Μάλιστα ζητούν αυτοί οι σχεδιασμοί να εξαιρεθούν από την παραχώρηση.
Τα παρατράγουδα με τα διόδια
Το ΤΑΙΠΕΔ φιλοδοξεί να προκηρύξει την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας στα τέλη Απριλίου. Όμως πρακτικά ανάδοχος δεν θα υπάρξει πριν από τις αρχές του 2018, όταν η ωριμότητα του έργου θεωρείται ακόμη πολύ μικρή. Για παράδειγμα ένα από τα σοβαρότερα θέματα της παραχώρησης, που είναι το κόστος της βαριάς συντήρησης ακόμη μελετάται και αναμένεται να είναι έτοιμο τον επόμενο μήνα.
Η διοίκηση της Εγνατίας υποστηρίζει ότι θα απαιτηθεί χρόνος τουλάχιστον οκτώ μηνών για να γίνει η χαρτογράφηση του δρόμου και να διαπιστωθεί η ποιότητα του οδοστρώματος αλλά και οι απαιτήσεις σε νέα τεχνικά έργα. Για τις ανάγκες του έργου, η εταιρεία θα προχωρήσει στην πρόσληψη συμβούλου και όπως υποστηρίζουν στελέχη της, η Εγνατία διαθέτει όλο τον αναγκαίο εξοπλισμό για να «σκανάρει» την ποιότητα του αυτοκινητόδρομου. Πρόκειται για μία δραστηριότητα που, όπως σημειώνουν, θα μπορούσε να αξιοποιηθεί με ασφάλεια και στους άλλους αυτοκινητόδρομους.
Την ίδια στιγμή, ανέφικτος θεωρείται ο στόχος να προχωρήσει η λειτουργία των νέων σταθμών με την ταχύτητα που ζητά το ΤΑΙΠΕΔ όταν σε πολλές περιπτώσεις δεν έχουν επιλυθεί ακόμη θέματα χωροθέτησης των σταθμών. Είναι εφικτό, σημειώνουν να λειτουργήσουν τέσσερις νέοι σταθμοί μέχρι τον Αύγουστο, ωστόσο για τους άλλους έξι, το χρονοδιάγραμμα μεταφέρει την λειτουργία για αρχές του 2018. Ως παράδειγμα, φέρνουν την προκήρυξη για δύο σταθμούς σε Βενέτικο και Αλιάκμονα. Ο διαγωνισμός μετατέθηκε για τον Μάρτιο καθώς υπήρξαν αλλαγές. Τώρα εξετάζεται η λύση να κατασκευαστεί ένας σταθμός στη Σιάτιστα. Σφοδρές αντιδράσεις και με βουλευτικές παρεμβάσεις υπήρξαν και για τα διόδια της Νέστης, στον Έβρο. Ο σταθμός θα κατασκευαστεί, ωστόσο δρομολογείται η εγκατάσταση και νέου διοδίου στο Αρδάνιο, προκειμένου να μετριαστεί το κόστος. Σε σχέση με το δάνειο της τράπεζας Πειραιώς, από την Εγνατία αναφέρουν ότι αναμένουν την απόφαση του δικαστηρίου, το οποίο θα κρίνει και την διαφωνία των 37 εκ. ευρώ μεταξύ τράπεζας και εταιρείας για την πληρωμή των τόκων. Από την Εγνατία εκφράζουν την αισιοδοξία ότι η απόφαση θα είναι υπέρ τους, και εκτιμούν ότι σε ένα χρόνο που θα αναδειχτεί ο ανάδοχος το δάνειο θα έχει μηδενιστεί.
Πηγή: Newmoney.gr
Είκοσι επιπλέον σταθμούς διοδίων και πλήρη έλεγχο του οδοστρώματος σε περίπου 900 χιλιόμετρα, προκειμένου να ελεγχθεί η ποιότητα του αυτοκινητόδρομου και να γίνουν παρεμβάσεις ανάταξης όπου χρειάζεται, βάζουν ως προαπαιτούμενο στο ΤΑΙΠΕΔ, για την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού.
Οι απαιτήσεις μεγαλώνουν από την πίεση που ασκείται για την ολοκλήρωση της κατασκευής, αλλά και τη λειτουργία των δέκα προγραμματισμένων σταθμών, μετωπικών διοδίων, οι οποίοι σύμφωνα με το Ταμείο πρέπει να είναι σε πλήρη ετοιμότητα μέχρι τα τέλη του χρόνου.
Με βάση την υπουργική απόφαση του 2014, στην Εγνατία Οδό θα τοποθετούνταν 18 συνολικά σταθμοί. Μολονότι, ο βηματισμός ήταν πολύ αργός, το σχέδιο μετ΄ εμποδίων υλοποιείται σήμερα, καθώς υπάρχουν μεγάλες αλλαγές στα θέματα χωροθέτησης. Το ΤΑΙΠΕΔ, κατά βούληση των υποψήφιων επενδυτών, επανήλθε πρόσφατα με νέο αίτημα για την τοποθέτηση επιπλέον 20 πλευρικών σταθμών διοδίων, προκειμένου να διασφαλίσει ότι ο παραχωρησιούχος θα έχει τον απόλυτο έλεγχο ποιος μπαίνει και ποιος βγαίνει στον οδικό άξονα, χωρίς να υπάρχει δίοδος διαφυγής. Το Ταμείο, πέρα από την πρόβλεψη νέων διοδίων ζητά να υπάρξει και πλήρης περιβαλλοντική αδειοδότηση, προκειμένου να απαλλάξει τους επενδυτές από τον γόρδιο δεσμό των υπουργικών εγκρίσεων. Ο λόγος είναι προφανής, αφού οι υποψήφιοι φροντίζουν να απαγκιστρωθούν με κάθε τρόπο από τον βραχνά της εγκατάστασης διοδίων, διαμηνύοντας ότι σε διαφορετική περίπτωση δεν θα συμμετάσχουν στο διαγωνισμό.
Ένα από τα επιχειρήματα που χρησιμοποιούν στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, καθ' υπαγόρευση των υποψήφιων επενδυτών, είναι ότι τα πλευρικά διόδια έχουν τον χαρακτήρα της αναλογικότητας, καθώς κάποιος που δεν θέλει να διανύσει όλη την απόσταση και βγει νωρίτερα από τον αυτοκινητόδρομο, σε κάποιο πλευρικό σταθμό, θα πληρώσει λιγότερα.
Μάλιστα για το θέμα ενημερώθηκε σε πρόσφατη συνάντηση με το ΤΑΙΠΕΔ και ο υπουργός Υποδομών, κ. Χρίστος Σπίρτζης, ο οποίος εμφανίζεται εντελώς αρνητικός σε αυτό το ενδεχόμενο, συνδέοντας τους νέους σταθμούς με την εφαρμογή συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων. Χωρίς όμως την υπογραφή Σπίρτζη και Τσακαλώτου ούτε νέα διόδια μπορούν να μπουν, ούτε αλλαγή στην χωροθέτηση σταθμών μπορεί να γίνει. Επιπλέον το αναλογικό σύστημα απαιτεί τουλάχιστον μία τριετία για να εφαρμοστεί, πράγμα που θεωρείται νεκρός χρόνος για την περίπτωση της Εγνατίας.
Χρυσωρυχείο η Εγνατία Οδός
«Με την πλήρη ανάπτυξη των διοδίων, τα έσοδα της Εγνατίας Οδού θα ξεπεράσουν τα 150 εκατ. ευρώ από περίπου 70 εκατ. ευρώ που είναι σήμερα. Εάν υπολογίσουμε τα έξοδα που είναι περί τα 50 εκατ. ευρώ θα είναι σκάνδαλο εάν η Εγνατία πουληθεί στα επίπεδα των 200 έως 300 εκατ. ευρώ» αναφέρει στο «business story» ο Πρόεδρος της εταιρείας κ. Απόστολος Αντωνούδης, ο οποίος τις προηγούμενες μέρες μαζί με την διευθύνουσα σύμβουλο, κυρία Ρέα Καλφακάκου, είχαν συνάντηση με τον υπουργό Οικονομίας, κ. Ευκλείδη Τσακαλώτο. «Αναλύσαμε στον υπουργό τι σημαίνει Εγνατία Οδός και τι εναλλακτικές έχουμε για να αξιοποιήσουμε περαιτέρω τον αυτοκινητόδρομο» αναφέρει ο Πρόεδρος της Εγνατίας, εκτιμώντας ότι, πριν τη διακήρυξη του διαγωνισμού, θα υπάρξει διυπουργική επιτροπή, η οποία θα αποφασίσει για τις παραμέτρους του έργου». Στην Εγνατία συνεχίζουν να υποστηρίζουν την προσπάθεια για πλήρη αξιοποίηση του αυτοκινητόδρομου με λύσεις όπως η εκμετάλλευση σταθμών εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών, ανάπτυξη εμπορευματικών κέντρων κατά μήκους του αυτοκινητόδρομου που διασχίζει τέσσερα λιμάνια (Καβάλας, Ηγουμενίτσας, Θεσσαλονίκης, Αλεξανδρούπολης) δίκτυο οπτικών ινών, ενεργειακά πάρκα κ.α. Μάλιστα ζητούν αυτοί οι σχεδιασμοί να εξαιρεθούν από την παραχώρηση.
Τα παρατράγουδα με τα διόδια
Το ΤΑΙΠΕΔ φιλοδοξεί να προκηρύξει την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας στα τέλη Απριλίου. Όμως πρακτικά ανάδοχος δεν θα υπάρξει πριν από τις αρχές του 2018, όταν η ωριμότητα του έργου θεωρείται ακόμη πολύ μικρή. Για παράδειγμα ένα από τα σοβαρότερα θέματα της παραχώρησης, που είναι το κόστος της βαριάς συντήρησης ακόμη μελετάται και αναμένεται να είναι έτοιμο τον επόμενο μήνα.
Η διοίκηση της Εγνατίας υποστηρίζει ότι θα απαιτηθεί χρόνος τουλάχιστον οκτώ μηνών για να γίνει η χαρτογράφηση του δρόμου και να διαπιστωθεί η ποιότητα του οδοστρώματος αλλά και οι απαιτήσεις σε νέα τεχνικά έργα. Για τις ανάγκες του έργου, η εταιρεία θα προχωρήσει στην πρόσληψη συμβούλου και όπως υποστηρίζουν στελέχη της, η Εγνατία διαθέτει όλο τον αναγκαίο εξοπλισμό για να «σκανάρει» την ποιότητα του αυτοκινητόδρομου. Πρόκειται για μία δραστηριότητα που, όπως σημειώνουν, θα μπορούσε να αξιοποιηθεί με ασφάλεια και στους άλλους αυτοκινητόδρομους.
Την ίδια στιγμή, ανέφικτος θεωρείται ο στόχος να προχωρήσει η λειτουργία των νέων σταθμών με την ταχύτητα που ζητά το ΤΑΙΠΕΔ όταν σε πολλές περιπτώσεις δεν έχουν επιλυθεί ακόμη θέματα χωροθέτησης των σταθμών. Είναι εφικτό, σημειώνουν να λειτουργήσουν τέσσερις νέοι σταθμοί μέχρι τον Αύγουστο, ωστόσο για τους άλλους έξι, το χρονοδιάγραμμα μεταφέρει την λειτουργία για αρχές του 2018. Ως παράδειγμα, φέρνουν την προκήρυξη για δύο σταθμούς σε Βενέτικο και Αλιάκμονα. Ο διαγωνισμός μετατέθηκε για τον Μάρτιο καθώς υπήρξαν αλλαγές. Τώρα εξετάζεται η λύση να κατασκευαστεί ένας σταθμός στη Σιάτιστα. Σφοδρές αντιδράσεις και με βουλευτικές παρεμβάσεις υπήρξαν και για τα διόδια της Νέστης, στον Έβρο. Ο σταθμός θα κατασκευαστεί, ωστόσο δρομολογείται η εγκατάσταση και νέου διοδίου στο Αρδάνιο, προκειμένου να μετριαστεί το κόστος. Σε σχέση με το δάνειο της τράπεζας Πειραιώς, από την Εγνατία αναφέρουν ότι αναμένουν την απόφαση του δικαστηρίου, το οποίο θα κρίνει και την διαφωνία των 37 εκ. ευρώ μεταξύ τράπεζας και εταιρείας για την πληρωμή των τόκων. Από την Εγνατία εκφράζουν την αισιοδοξία ότι η απόφαση θα είναι υπέρ τους, και εκτιμούν ότι σε ένα χρόνο που θα αναδειχτεί ο ανάδοχος το δάνειο θα έχει μηδενιστεί.
Πηγή: Newmoney.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το blog kallithiotis δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του χωρίς αυτό να σημαίνει ότι τις υιοθετούμε, καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.