Πέμπτη 6 Ιανουαρίου 2011

Σημαντική είναι η επιβάρυνση των αέριων ρύπων σε περιοχές και εκτός κέντρου πόλης Θεσσαλονίκης όπως το Πανόραμα κυρίως, η Καλαμαριά και η Νεοχωρούδα (Δήμος Ωραιοκάστρου).


Καθημερινό φαινόμενο οι υπερβάσεις των ανώτατων επιτρεπτών τιμών για τα αιωρούμενα σωματίδια.
Σε εξέλιξη έρευνα του ΑΠΘ για τις καρκινογόνες ουσίες στον αέρα












Της Στελίνας Μαργαριτίδου

Μπορεί σε γενικές γραμμές οι τιμές των αέριων ρύπων στο κέντρο της Θεσσαλονίκης να έχουν υποχωρήσει, ωστόσο τα αιωρούμενα σωματίδια και οι αέριοι ρύποι που προέρχονται από την κίνηση των οχημάτων παραμένουν σε υψηλά επίπεδα.
Το κέντρο της πόλης παραμένει, όπως έχουν δείξει οι μετρήσεις των ειδικών, επιβαρημένο με αέριους ρύπους, κυρίως αυτούς που εκλύονται από τις εξατμίσεις των αυτοκινήτων, που είναι ο κύριος ρυπαντής. Τα εργοτάξια του μετρό είχαν αρχικά δημιουργήσει τοπικές εστίες ρύπανσης κυρίως λόγω της σκόνης που προκαλούσαν, ωστόσο τώρα τα προβλήματα έχουν επικεντρωθεί στα σημεία όπου τα έργα του μετρό δημιουργούν κυκλοφοριακή ασφυξία, εκτιμά η καθηγήτρια Αναλυτικής Χημείας του ΑΠΘ Κ. Σαμαρά Κωνσταντίνου.
Λόγω της οικονομικής κρίσης, εξάλλου, τα περισσότερα ερευνητικά προγράμματα έχουν σταματήσει κυρίως λόγω έλλειψης χρημάτων, ενώ οι αναμενόμενοι καλλικρατικοί δήμοι που θα επωμιστούν και αυτό το έργο θα έχουν αδυναμία να διαχειριστούν το πολύπλοκο έργο της καταγραφής της αέριας ρύπανσης αλλά και της επιβολής προστίμων.

Αποτελέσματα-σοκ από τον Μάρτιο
Μπορεί ένας ποδηλάτης να εκτίθεται σε μεγαλύτερο κίνδυνο από αυτόν στον οποίο εκτίθεται ένας καπνιστής και μάλιστα όταν βρίσκεται σε χώρο γεμάτο με καπνό; Δυστυχώς ναι, επισημαίνουν ποδηλάτες αλλά και πεζοί που έχουν την ατυχία να διασχίζουν το κέντρο της πόλης σε ώρα μεγάλης κυκλοφοριακής αιχμής.
Μετρήσεις που για πρώτη φορά γίνονται στη Θεσσαλονίκη πρόκειται να καταγράψουν την ποσότητα των καρκινογόνων ρύπων που εισπνέει ένας ποδηλάτης, ένας πεζός ή ένας οδηγός αυτοκινήτου την ώρα που κινείται στο κέντρο της πόλης. Ανάλογες καταγραφές, προκειμένου να επιτευχθεί η σύγκριση, έγιναν και στον παραλιακό ποδηλατόδρομο και σε περιοχές με πολύ λιγότερη κίνηση.
Παρά τη δεδομένη οικονομική κρίση, οι ερευνητές του Εργαστηρίου Μετάδοσης Θερμότητας της Πολυτεχνικής σχολής, με επικεφαλής τον καθηγητή Νικόλαο Μουσιόπουλο, αναμένεται να δώσουν την άνοιξη αποτελέσματα μετρήσεων των αρωματικών υδρογονανθράκων βενζόλιο, τουλουόλιο, ξυλόλιο στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, αλλά και μετρήσεων που έγιναν τη θερινή περίοδο στην έξοδο προς τη Χαλκιδική, όπου η κίνηση των οχημάτων είναι ιδιαίτερα αυξημένη.
“Θα φορέσουμε ειδικές συσκευές που θα καταγράφουν τους αρωματικούς υδρογονάνθρακες (βενζόλιο, τουλουόλιο, ξυλόλιο). Πρόκειται για ρύπους που παράγονται από τα αυτοκίνητα και είναι καρκινογόνοι. Τα αποτελέσματα αυτής της πρωτοποριακής μελέτης που συνδυάζει την αέρια και την ηχητική ρύπανση αναμένονται τον Μάρτιο.

“Εργαστήριο Μέτρησης Ρύπων μέσα στο ΑΠΘ”
Την ίδια περίοδο θα ανακοινωθούν και τα αποτελέσματα της κ. Σαμαρά για τους αέριους ρύπους στο κέντρο της Θεσσαλονίκης "Έχουμε μελετήσει την περιοχή της Αγίας Σοφίας, ένα από τα πιο επιβαρυμένα σημεία της πόλης, και διαπιστώσαμε ότι οι τιμές των ρύπων βρίσκονται αρκετά πάνω από τα όρια της ΕΕ. Η επιβάρυνση στο κέντρο της πόλης δυστυχώς παραμένει", εξηγεί. Η ίδια προτείνει τη δημιουργία ενός εργαστηρίου μέτρησης αέριων ρύπων μέσα στο πανεπιστήμιο: "Τα μηχανήματα υπάρχουν και δεν αξιοποιούνται. Αυτό που χρειαζόμαστε είναι η πρόσληψη ή μετακίνηση ενός ατόμου, προκειμένου το εργαστήριο να λειτουργεί σε 24ωρη βάση", εξηγεί.
Πάντως το αναβαθμισμένο διατμηματικό συμβούλιο περιβάλλοντος του ΑΠΘ, επικεφαλής του οποίου έχει τεθεί ο καθηγητής Κωνσταντίνος Κατσιφαράκης, αναμένεται να ανακοινώσει σύντομα δράσεις για το περιβάλλον και την αέρια ρύπανση, καθώς και να συντονίσει τα διαφορετικά ερευνητικά προγράμματα στο πανεπιστήμιο.

  • Τα επιβαρυμένα σημεία. Η ανώτατη επιτρεπτή τιμή για τα αιωρούμενα σωματίδια είναι γύρω στα 50 mg ανά κυβικό μέτρο αέρα σε μέση ημερήσια τιμή, ωστόσο οι υπερβάσεις στο κέντρο της Θεσσαλονίκης είναι καθημερινό φαινόμενο. Από τα πιο επιβαρυμένα σημεία του κέντρου είναι η οδός Αγίας Σοφίας στη συμβολή της με την Εγνατία, η περιοχή της ΧΑΝΘ, η οδός Εγνατία στη συμβολή της με την πλατεία Αριστοτέλους και η περιοχή του Σιντριβανίου στο ύψος του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Σημαντική είναι η επιβάρυνση των αέριων ρύπων κυρίως των ΡΜ10 που καταγράφονται και στην εξωτερική περιφερειακή οδό, κυρίως στο ύψος του εργοστασίου “Τιτάν” σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, ενώ όπως δείχνουν και τα στοιχεία της περιφέρειας Κεντρική Μακεδονίας υψηλές τιμές όζοντος (φωτοχημικής ρύπανσης) καταγράφονται κυρίως τη θερινή περίοδο σε περιοχές εκτός του πολεοδομικού συγκροτήματος, όπως το Πανόραμα κυρίως, η Καλαμαριά και η Νεοχωρούδα.



Συμμορφώθηκαν οι βιομηχανικές μονάδες

Της Φανής Σοβιτσλή


Πλήρως φαίνεται πως συμμορφώθηκαν στην τήρηση των περιβαλλοντικών όρων σχετικά με τους βιολογικούς καθαρισμούς και τα φίλτρα των εγκαταστάσεών τους, που στο παρελθόν προκαλούσαν μεγάλη ρύπανση, οι περισσότερες από τις βιομηχανικές μονάδες που εδρεύουν στη βιομηχανική περιοχή και σε άλλες περιοχές της Θεσσαλονίκης, φοβούμενες τα τσουχτερά πρόστιμα.
Οι συχνές παραβάσεις που επιβεβαιώνονταν στη διάρκεια αυτοψιών του Σώματος Ελέγχου Προστασίας Περιβάλλοντος για μη τήρηση περιβαλλοντικών όρων, είχαν ως αποτέλεσμα η διεύθυνση περιβάλλοντος της πρώην νομαρχιακής αυτοδιοίκησης (υπάγεται πλέον στην περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας) να επιβάλει υψηλά πρόστιμα. Σήμερα οι έλεγχοι συνεχίζονται από την ίδια υπηρεσία, αλλά σύμφωνα με υπηρεσιακούς παράγοντες δεν υπάρχουν πια τόσες βιομηχανικές μονάδες και το 99% όσων λειτουργούν στη Θεσσαλονίκη διαθέτουν πλέον σύγχρονους βιολογικούς σταθμούς και ηλεκτρονικά φίλτρα που συγκρατούν τη ρύπανση. Παράδειγμα που έχει καταγράψει η υπηρεσία περιβάλλοντος της πρώην νομαρχίας αποτελεί η χαρτοβιομηχανία ΜΕΛ, η οποία μόλυνε επανειλημμένως αγωγούς στη Δυτική Θεσσαλονίκη, αλλά τα τελευταία δύο χρόνια λειτουργεί τον τελειότερο βιολογικό σταθμό. Επίσης πολλά προβλήματα παρουσίαζαν η βιομηχανία “Αγνό”, η “Τιτάν”, η ΕΚΟ, οι οποίες μετά από συστάσεις και κάποια πρόστιμα έθεσαν σε λειτουργία πρότυπους βιολογικούς σταθμούς, ενώ εγκατέστησαν ηλεκτρονικά φίλτρα.

Απο την ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το blog kallithiotis δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του χωρίς αυτό να σημαίνει ότι τις υιοθετούμε, καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.