Ο επόμενος στόχος των ηλικιωμένων του Δήμου Καλλιθέας είναι το σερφάρισμα στο διαδίκτυο.
ΤΗΣ ΠΑΥΛΙΝΑΣ ΕΞΑΔΑΚΤΥΛΟΥ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΒΛΑΣΣΗΣ ΚΑΡΑΓΚΑΝΑΕΒ
Αφού πρώτα ξυπνήσουν τα εγγόνια τους, τους ετοιμάσουν πρωινό και τα πάνε στο σχολείο, οι ηλικιωμένοι του δήμου Καλλιθέας διαβάζουν τις σημειώσεις από το τελευταίο τους μάθημα και προετοιμάζονται για το επόμενο. Εδώ και λίγους μήνες, ο δήμος σε συνεργασία με ακόμη έξι δήμους της δυτικής Θεσσαλονίκης έχει θέσει σε λειτουργία το πρόγραμμα «Πανεπιστήμιο της Τρίτης Ηλικίας». Οι φοιτητές του πανεπιστημίου είναι γυναίκες και άνδρες μεταξύ εξήντα και εβδομήντα ετών και κάποια μαθήματα παρακολούθησε αρχικά και ένας ογδοντάχρονος. «Ηρθε μια μέρα στο ΚΑΠΗ μια ψυχολόγος και μας ενημέρωσε σχετικά με το πρόγραμμα. Μας εξήγησε ότι το Πανεπιστήμιο Τρίτης Ηλικίας είναι ένα πάρα πολύ πρωτοποριακό πρόγραμμα και κάπως έτσι αποφασίσαμε να ξεκινήσουμε τα μαθήματα», εξηγεί ο Κώστας Σταυράκογλου, φοιτητής του πανεπιστημίου. Οι ίδιοι οι φοιτητές επέλεξαν το αντικείμενο διδασκαλίας ενώ είχαν τη δυνατότητα να επιλέξουν ανάμεσα σε τρία. «Είχαμε να διαλέξουμε ανάμεσα στις σχέσεις των ατόμων της τρίτης ηλικίας με τα εγγόνια τους, στη χρήση των κινητών και στη χρήση του διαδικτύου και επιλέξαμε το πρώτο», σημειώνει η φοιτήτρια Μαρία Κουκουρούζη. Με τη βοήθεια δύο ψυχολόγων, της Βίκυς Τσιρώνα και της Βίκυς Γιαννακούλια, οι ηλικιωμένοι μαθαίνουν πώς να συμπεριφέρονται στα εγγόνια τους, πώς να διακρίνουν το παιδικό ψέμα από την αλήθεια, πώς να τα συμβουλεύουν σχετικά με τη διαχείριση των χρημάτων τους. Η κ. Κουκουρούζη εξηγεί πως προτίμησαν να ακούσουν τις συμβουλές από τις ειδικούς και όχι από την τηλεόραση. «Τα εγγόνια μας περνούν περισσότερο χρόνο με εμάς παρά με τους γονείς τους. Οι γονείς πλέον δουλεύουν ατελείωτες ώρες και έτσι εμείς πηγαίνουμε τα παιδιά στο σχολείο, εμείς καθόμαστε δίπλα τους για να διαβάσουν», εξηγεί η Κατερίνα Βαρλαντσάνη.
Η γιαγιά είναι φοιτήτρια
Τα εγγόνια όλων ενθουσιάστηκαν όταν έμαθαν ότι ο παππούς και η γιαγιά ξαναγύρισαν στα θρανία και έχουν να ετοιμάσουν εργασίες για το επόμενο μάθημα. Στο τελευταίο τους μάθημα οι ηλικιωμένοι κλήθηκαν να γράψουν σε ένα χρωματισμένο χαρτί, χωρισμένο σε τέσσερα μέρη, τη... βιογραφία τους. Το πρώτο μέρος ονομάζεται «Οταν ήμουν μικρός, θυμάμαι...» και σ' αυτό το μέρος καλούνται να μιλήσουν για την παιδική τους ηλικία. Στο δεύτερο, με τίτλο «Τώρα μεγάλος πια ξανακάθομαι στο θρανίο...», θα πρέπει να γράψουν για την εμπειρία τους στο πρωτότυπο πανεπιστήμιο και στο τρίτο να μιλήσουν για όλα όσα τους έμαθε η ζωή. Το τέταρτο και τελευταίο μέρος είναι αυτό που απευθύνεται στα εγγόνια, αφού οι ηλικιωμένοι φοιτητές θα γράψουν στα εγγόνια τους μια σκέψη ή συμβουλή για να την κρατήσουν στην πορεία της ζωής τους. «Ολοι ήρθαμε εδώ επειδή ανησυχούμε για το μέλλον των παιδιών και των εγγονών μας. Πού θα ''ακουμπήσουν'' τα εγγόνια μας; Πρέπει να ξέρουμε πώς να συμπεριφερθούμε σε αυτά τα παιδιά. Εχουμε ευθύνη απέναντί τους», τονίζει η κ. Κουκουρούζη, ενώ ο κ. Σταυράκογλου προσθέτει: «Βλέπουμε όλα όσα συμβαίνουν στην τηλεόραση και φοβόμαστε για το μέλλον τους. Το θέμα είναι τι δομές φτιάχνουμε για τα παιδιά και προς το παρόν δε φτιάχνουμε τίποτε». Ολοι παραδέχονται πως ο όρος «τρίτη ηλικία» τους φαίνεται βαρύς, αφού εκείνοι αισθάνονται γεμάτοι ζωή και δύναμη. Εκτός από τα μαθήματα στο πανεπιστήμιο, ασχολούνται παράλληλα και με το χορευτικό συγκρότημα του ΚΑΠΗ Καλλιθέας. «Θέλουμε να περάσουμε το μήνυμα ότι η τρίτη ηλικία δεν το βάζει κάτω ποτέ», τονίζει ο Γεώργιος Κουκουρούζης.
Μαθήματα για το διαδίκτυο
Το πρόγραμμα «University of third age in Greece» αποτελεί μια πιλοτική εφαρμογή ενός θεσμού που σε χώρες του εξωτερικού μετρά ήδη αρκετά χρόνια ζωής. Στο δήμο Καλλιθέας το πρόγραμμα υλοποιείται σε συνεργασία με τη Διαδημοτική Επιχείρηση Δυτικής Υπαίθρου Θεσσαλονίκης «Νεφέλη», ενώ περιλαμβάνει δυο κύκλους μαθημάτων. Ο πρώτος αφορά τις ανθρώπινες σχέσεις και κυρίως τις σχέσεις των ατόμων τρίτης ηλικίας με το οικογενειακό περιβάλλον και ο δεύτερος την εξοικείωση με τις νέες τεχνολογίες. «Στο μέλλον ανυπονούμε να κάνουμε μαθήματα για το διαδίκτυο και για το πώς χρησιμοποιούμε ένα κινητό τηλέφωνο», εξηγεί η κ. Σταυράκογλου. Ο δήμαρχος Καλλιθέας, Δημήτριος Σαραμάντος, εξηγεί πως το πανεπιστήμιο τρίτης ηλικίας ήταν μια ιδέα που ξεκίνησε από το ΚΕΚ Γέφυρας και τον Αθανάσιο Σαρακίνο, υπεύθυνο του προγράμματος. Οι δήμοι που εμπλέκονται στο συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι ο δήμος Καλλιθέας, Εχεδώρου, Χαλάστρας, Αξιού, Αγ. Αθανασίου, Χαλκηδόνας και Κουφαλίων. «Είναι ένα πολύ πρωτοποριακό πρόγραμμα που πραγματικά οι ηλικιωμένοι το αγκάλιασαν. Τελευταία μάλιστα τους έκαναν εκπαίδευση για τη γλώσσα του σώματος. Κι εγώ ο ίδιος εντυπωσιάστηκα. Συνήθως αυτά τα μαθαίνουν οι άνθρωποι που ασχολούνται με το μάρκετινγκ. Τα έμαθαν όμως ώστε να μπορούν να καταλαβαίνουν πότε ο εγγονός λέει ψέμματα, πότε τους κρύβει πράγματα και γενικώς τι αισθάνεται κάθε φορά», σημειώνει ο κ. Σαραμάντος. Ο δήμαρχος εξηγεί πως με τη «φοίτηση» στο πρωτότυπο πανεπιστήμιο οι ηλικιωμένοι αισθάνθηκαν περισσότερο χρήσιμοι, ενώ τονώθηκε η αυτοπεποίθησή τους και βελτιώθηκε η σχέση με τα εγγόνια τους. «Οταν φτάνεις στα εβδομήντα, συνήθως σε πηγαίνουν σε γλέντια και σε εκδρομές σαν να σου λένε ότι η ζωή σου τελειώνει και πρέπει να γλεντήσεις. Οι ηλικιωμένοι, όμως, χρειάζονται να μαθαίνουν νέα πράγματα και αισθάνονται ότι παραμένουν ενεργοί».
Δημοσιεύτηκε: Δευτέρα, 1 Μαρτίου 2010 14:30 στον ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟ http://www.agelioforos.gr/default.asp?pid=7&ct=1&artid=30086
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το blog kallithiotis δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του χωρίς αυτό να σημαίνει ότι τις υιοθετούμε, καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.