Με αφορμή τον σάλο που έχει ξεσπάσει τις τελευταίες ημέρες αναφορικά με την εκπαίδευση των παιδιών των προσφύγων- μεταναστών, που φιλοξενούνται στα hot spots του Ωραιοκάστρου (EXELKA και ALEXIL) πρέπει να αποσαφηνίσουμε την πραγματικότητα:
1) Από την πρώτη στιγμή που ανέκυψε το πρόβλημα εγκατάστασης προσφύγων- μεταναστών στο πρώην στρατόπεδο Αναγνωστοπούλου στα Διαβατά, ο δήμαρχος Αστέριος Γαβότσης έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου απαιτώντας:
α) Συνθήκες υγιεινής διαβίωσης
β)Προοπτική εκπαίδευσης των παιδιών των προσφύγων
γ) Χώρους λατρείας αλλά και πιθανή ταφή του μουσουλμανικού πληθυσμού
2) Σε όλες τις ευκαιρίες, έντονο και πάγιο αίτημα μας ήταν η ισομερής και αναλογική κατανομή του προσφυγικού πληθυσμού σε όλους τους δήμους της Θεσσαλονίκης.
3) Αιφνιδιαστικά και χωρίς καμία συνεννόηση έγιναν οι εκμισθώσεις των δύο ιδιωτικών χώρων (EXELKA και ALEXIL) προκειμένου να στεγασθούν τα αντίσκηνα όπου διαβιούν σήμερα οι πρόσφυγες κάτω από άθλιες συνθήκες, όπως ομολογεί σε δηλώσεις του σε μέσα μαζικής ενημέρωσης, ο καθηγητής πανεπιστημίου και αντιπρόεδρος του ΚΕΕΛΠΝΟ, Αλ. Μπένος στις 25 Ιουλίου 2016.
4) Το ΚΕΕΛΠΝΟ, μετά από αυτοψία που διενήργησαν συνεργεία του σε 16 κέντρα φιλοξενίας προσφύγων από τις 4-8 Ιουλίου 2016 κατέληξε σε σειρά συμπερασμάτων. Σε αυτά τονίζεται ότι η συνολική εικόνα των κέντρων φιλοξενίας από την οπτική της δημόσιας υγείας είναι ιδιαίτερα ανησυχητική και η επιλογή της χωροθέτησης έγινε χωρίς να ζητηθεί ούτε η άλλη γνώμη των υγειονομικών υπηρεσιών.
5) Στη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της ΠΕΔ Κεντρικής Μακεδονίας στις 6 Σεπτεμβρίου 2016 ο εκπρόσωπος του υπουργού, Γ. Μουζάλα, Ιωσήφ Αλεξανδρίδης ανήγγειλε μεταξύ άλλων το κλείσιμο του κέντρου φιλοξενίας EXELKA στη συμμαχική οδό έως τα Χριστούγεννα του 2016 και του κέντρου φιλοξενίας ALEXIL ως το Πάσχα του 2017. Άρα προς τι αυτή η σπουδή του υπουργείου για τόσο μικρό χρονικό διάστημα;
6) Ήδη από τον περασμένο Φεβρουάριο το υπουργείο Παιδείας συνέστησε επιτροπές στελεχωμένες με καταξιωμένους ακαδημαϊκούς οι οποίοι προχώρησαν σε μελέτη του προβλήματος και στη διατύπωση συγκεκριμένων προτάσεων. Οι επιτροπές αυτές λοιπόν κατέληξαν στο συμπέρασμα μεταξύ άλλων ότι απαιτείται να προετοιμαστούν οι τοπικές κοινωνίες στις περιπτώσεις που κάποια προσφυγόπουλα πρόκειται να κάνουν μάθημα στα σχολεία της περιοχής τους. Τι είχαμε από την υιοθέτηση αυτών των συμπερασμάτων; Τη δήλωση του υπουργού Παιδείας, Ν. Φίλη ο οποίος στις 13 Σεπτεμβρίου 2016 είπε χαρακτηριστικά: «…δεν τίθεται υπό την κρίση των τοπικών κοινωνιών ή των σχολικών συμβουλίων αν τα παιδιά θα πάνε στο σχολείο το απόγευμα».
7) Αποσαφηνίζουμε με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο την άποψή μας για την εκπαίδευση των προσφυγόπουλων: Είναι αδήριτη ανάγκη τα παιδιά των προσφύγων να ενταχθούν στη μαθησιακή διαδικασία και εύλογα το υπουργείο Παιδείας θέλει να δημιουργήσει ξεχωριστές απογευματινές τάξεις, αφού όλα σχεδόν τα παιδιά δεν γνωρίζουν ελληνικά. Οπωσδήποτε δεν εναντιωνόμαστε στο στόχο του υπουργείου. Αντιδρούμε όμως στον εξουσιαστικό και αυθαίρετο τρόπο με τον οποίο προσπαθεί να εντάξει στη μαθησιακή διαδικασία αυτά τα παιδιά. Αυτός ο τρόπος έχει ως επακόλουθο τη δημιουργία φοβικού συνδρόμου και την αποσπασματική αντίδραση μεγάλης μερίδας συμπολιτών μας. Για αυτό επιβάλλεται η άμεση επίσκεψη κυβερνητικών στελεχών στις περιοχές που αντιμετωπίζουν τέτοιου είδους προβλήματα ώστε να ενημερώσουν τις τοπικές κοινωνίες στην προοπτική επίτευξης της απαραίτητης συναίνεσης.
8) Το Ωραιόκαστρο υπέστη το τελευταίο τριήμερο ένα ιδιαίτερο bullying από τα ΜΜΕ με περίσσια ευκολία. Θα πρέπει να γίνουν γνωστά όμως στο πανελλήνιο κάποια γεγονότα ώστε όλοι να μπορέσουν να διαμορφώσουν άποψη:
α) Το Ωραιόκαστρο ήταν ένα μικρό χωριό που ιδρύθηκε από Πόντιους πρόσφυγες μετά το 1924 και ήδη είναι μια μικρή σύγχρονη πόλη. Το DNA των κατοίκων του είναι διαποτισμένο με τις εμπειρίες και τις ζοφερές αναμνήσεις του ξεριζωμού των Ποντίων από τις προγονικές εστίες. Άρα, μόνο ως ξενοφοβικό και ρατσιστικό δεν μπορεί να χαρακτηρίζεται.
β) Τα τελευταία χρόνια φιλοξενήθηκαν στις εγκαταστάσεις της ΜΚΟ «Άρσις» 1109 παιδιά και έφηβοι που φοίτησαν και φοιτούν σε δημόσια σχολεία του Ωραιοκάστρου και τα οποία έρχονται σε καθημερινή επαφή με την κοινωνία της πόλης και ουδέποτε δημιουργήθηκε το παραμικρό πρόβλημα.
γ) Από την πρώτη ημέρα λειτουργίας του στρατοπέδου Αναγνωστοπούλου ως κέντρου φιλοξενίας προσφύγων, πρώτος ο δήμος μας συνέδραμε με παραχώρηση προσωπικού και οχημάτων για την καθαριότητα του χώρου ενώ παράλληλα συγκέντρωσε τόνους τροφίμων και είδη ρουχισμού για τους πρόσφυγες τόσο του συγκεκριμένου χώρου, όσο και του χώρου συγκέντρωσης ρουχισμού στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
9) Η εκπαίδευση αποβλέπει στην πλήρη ανάπτυξη της προσωπικότητας του ατόμου ενισχύοντας το σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και την θεμελιώδης ελευθερία. Αυτό ισχύει τόσο για τα ελληνόπουλα, όσο και για τα προσφυγόπουλα. Όμως θα πρέπει να τηρούνται οι κανόνες. Έτσι:
α) Ζητούμε να υπάρξει έγγραφη διαβεβαίωση ότι τα προσφυγόπουλα έχουν υποβληθεί σε όλους τους απαραίτητους εμβολιασμούς. Μετά δε την έκφραση αντίθετων απόψεων αφενός εκ μέρους της ΜΚΟ «Γιατροί του Κόσμου» - που δια στόματος του προέδρου της Νικήτα Κανάκη διαβεβαίωσε ότι τα προσφυγόπουλα είναι εμβολιασμένα και υγιή και αφετέρου του αντιπροέδρου του ΚΕΕΛΠΝΟ καθηγητή Ιατρικής, Αλέξη Μπένου ότι το Ωραιόκαστρο δεν ήταν μέσα στον σχεδιασμό και ως εκ τούτου τα προσφυγόπουλα δεν έχουν εμβολιαστεί, απαράβατη απαίτησή μας είναι ότι η έγγραφη διαβεβαίωση για την πραγματοποίηση των απαραίτητων εμβολιασμών θα δίδεται μόνο από το ΚΕΕΛΠΝΟ. Ήδη ο γ.γ. του υπουργείου Παιδείας, Γ. Παντής έκανε δεκτό το αίτημα αυτό με δηλώσεις του σε ραδιοφωνικό σταθμό της πόλης μας στις 14 Σεπτεμβρίου 2016.
β) Επειδή σε όλα τα σχολεία του δήμου μας λειτουργεί ο θεσμός του ολοήμερου σχολείου, πράγμα που σημαίνει ότι είναι σε λειτουργία έως τις 16.30 το απόγευμα και επειδή ο προγραμματισμός του υπουργείου για τα προσφυγόπουλα προβλέπει την απασχόλησή τους στις σχολικές μονάδες από τις 2 το μεσημέρι έως τις 6 το απόγευμα, ζητούμε την εξαίρεση όλων των δημοτικών σχολείων του δήμου μας. Στην ίδια προαναφερθείσα συνέντευξή του ο γ.γ. ομολογεί ότι ίσως χρησιμοποιηθούν τάξεις γυμνασίου και λυκείου και όχι δημοτικά.
γ) Ζητήσαμε την ισομερή και αναλογική κατανομή όλων των προσφυγόπουλων σε όλους τους δήμους της Θεσσαλονίκης. Ήδη με σημερινές του δηλώσεις ο υπουργός Εσωτερικών, Π. Κουρουμπλής σημειώνει ότι στόχος της κυβέρνησης είναι το πρόβλημα με την εκπαίδευση των παιδιών των προσφύγων να κατανεμηθεί σε όλους τους δήμους, οπότε το πρόβλημα θα γίνει πολύ μικρό.
Πιο πανηγυρική δικαίωση του… που ανέπτυξε ο δήμος μας στο θέμα της εκπαίδευσης των παιδιών των προσφύγων δεν μπορούσαμε να περιμένουμε.
Τελειώνοντας, πριν βιαστεί ο οποιοσδήποτε να καταδικάσει την τοπική κοινωνία, τους συλλόγους γονέων και κηδεμόνων και τη δημοτική αρχή, διαβεβαιώνουμε προς κάθε κατεύθυνση:
α) Πάγια θέση μας είναι η στήριξη των προσφύγων και η παροχή κάθε δυνατής βοήθειας από εμάς.
β) Εμφορούμαστε από ανθρωπιστικές ιδέες αλληλεγγύης και στήριξής τους.
γ) Επιθυμούμε να συμβάλουμε στην εκπαίδευση των παιδιών, κάτι που είναι αναφαίρετο δικαίωμά τους.
Οι προκλήσεις που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε είναι πρωτοφανείς και δυστυχώς δεν έχει προϋπάρξει ανάλογη προετοιμασία από την Πολιτεία.
Εμείς τείνουμε χείρα βοήθειας και συνεργασίας. Περιμένουμε ανάλογη κίνηση από την Πολιτεία στη διάθεση της οποίας τιθέμαστε αναμένοντας συνάντηση για την εξειδίκευση των όρων της συνεργασίας μας.