Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του Ν.3852/10 ,που αφορά,την νέα Δομή της Αυτοδιοίκησης στη χώρα μας(σχέδιο ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ),ο Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης(ΣΔΕ) θα έχει ως αποστολή την έγκαιρη καταπολέμηση των φαινομένων κακοδιοίκησης, τη διασφάλιση της αμεροληψίας των δημοτικών αρχών, τη βελτίωση της εξυπηρέτησης των πολιτών και των επιχειρήσεων, καθώς και την αποσυμφόρηση του δημάρχου και άλλων αιρετών οργάνων του δήμου από την ασφυκτική συσσώρευση αιτημάτων και παραπόνων των πολιτών.
Μέσω του ΣΔΕ θα αποτρέπονται πρόσθετες διοικητικές διαδικασίες, προσφυγές στην εποπτεία, σε ελεγκτικούς μηχανισμούς και στη δικαιοσύνη, επειδή πολλά προβλήματα κακοδιοίκησης θα επιλύονται στο πλαίσιο του ίδιου του δήμου,έχοντας ως αποτέλεσμα και την εξοικονόμηση διαδικασιών, πόρων, χρόνου και χρήματος.
Ως ΣΔΕ θα επιλέγεται πρόσωπο κύρους και εμπειρίας, με ευρεία αποδοχή, αφού η επιλογή του θα πρέπει να συγκεντρώνει ισχυρή πλειοψηφία των 2/3 του Δημοτικού Συμβουλίου. Με την ίδια αυξημένη πλειοψηφία παρέχεται δυνατότητα ανάκλησης της επιλογής του, για πλημμελή άσκηση των καθηκόντων του, με ειδικά αιτιολογημένη πρόταση. Παράλληλα, αποφεύγεται το ενδεχόμενο πρόκλησης πολιτικών και προσωπικών ανταγωνισμών, μέσω της καθιέρωσης κωλύματος εκλογής του ΣΔΕ σε αιρετό αξίωμα.
Ο ΣΔΕ βρίσκεται πολύ κοντά στις ανεξάρτητες αρχές και ειδικά στον Συνήγορο του Πολίτη,χωρίς φυσικά να τον υποκαθιστά. Απαιτείται να είναι πρόσωπο,ευρύτερης αποδοχής,κύρους κι εγνωσμένης εμπειρίας αλλά κι η εκλογή του,αποτέλεσμα συναινετικών διαδικασιών, διότι αφενός αναβαθμίζει σημαντικά τον ρόλο και το κύρος της Αυτοδιοίκησης κι αφετέρου πρέπει να ισορροπεί μεταξύ των συμφερόντων των πολιτών και της εκάστοτε Διοίκησης. Τα βασικά στοιχεία που δίνουν νόημα και υπόσταση στην ανεξαρτησία της νέας αρχής είναι η αμεροληψία και η διαφάνεια.
Σύμφωνα με το πνεύμα του Νόμου, ο ΣΔΕ είναι ο ανεξάρτητος,αμερόληπτος και αποστασιοποιημένος «κριτής» που αποφασίζει με βάση το Νόμο, για τα συμφέροντα πρώτα του Δημότη και μετά της δημοτικής αρχής. Άλλωστε για αυτό ονομάζεται συμπαραστάτης του Δημότη και όχι του Δημάρχου η της δημοτικής αρχής.
. Θεωρούμε ότι σημαντικές προϋποθέσεις για την επιλογή του ΣΔΕ είναι
Μέσω του ΣΔΕ θα αποτρέπονται πρόσθετες διοικητικές διαδικασίες, προσφυγές στην εποπτεία, σε ελεγκτικούς μηχανισμούς και στη δικαιοσύνη, επειδή πολλά προβλήματα κακοδιοίκησης θα επιλύονται στο πλαίσιο του ίδιου του δήμου,έχοντας ως αποτέλεσμα και την εξοικονόμηση διαδικασιών, πόρων, χρόνου και χρήματος.
Ως ΣΔΕ θα επιλέγεται πρόσωπο κύρους και εμπειρίας, με ευρεία αποδοχή, αφού η επιλογή του θα πρέπει να συγκεντρώνει ισχυρή πλειοψηφία των 2/3 του Δημοτικού Συμβουλίου. Με την ίδια αυξημένη πλειοψηφία παρέχεται δυνατότητα ανάκλησης της επιλογής του, για πλημμελή άσκηση των καθηκόντων του, με ειδικά αιτιολογημένη πρόταση. Παράλληλα, αποφεύγεται το ενδεχόμενο πρόκλησης πολιτικών και προσωπικών ανταγωνισμών, μέσω της καθιέρωσης κωλύματος εκλογής του ΣΔΕ σε αιρετό αξίωμα.
Ο ΣΔΕ βρίσκεται πολύ κοντά στις ανεξάρτητες αρχές και ειδικά στον Συνήγορο του Πολίτη,χωρίς φυσικά να τον υποκαθιστά. Απαιτείται να είναι πρόσωπο,ευρύτερης αποδοχής,κύρους κι εγνωσμένης εμπειρίας αλλά κι η εκλογή του,αποτέλεσμα συναινετικών διαδικασιών, διότι αφενός αναβαθμίζει σημαντικά τον ρόλο και το κύρος της Αυτοδιοίκησης κι αφετέρου πρέπει να ισορροπεί μεταξύ των συμφερόντων των πολιτών και της εκάστοτε Διοίκησης. Τα βασικά στοιχεία που δίνουν νόημα και υπόσταση στην ανεξαρτησία της νέας αρχής είναι η αμεροληψία και η διαφάνεια.
Σύμφωνα με το πνεύμα του Νόμου, ο ΣΔΕ είναι ο ανεξάρτητος,αμερόληπτος και αποστασιοποιημένος «κριτής» που αποφασίζει με βάση το Νόμο, για τα συμφέροντα πρώτα του Δημότη και μετά της δημοτικής αρχής. Άλλωστε για αυτό ονομάζεται συμπαραστάτης του Δημότη και όχι του Δημάρχου η της δημοτικής αρχής.
. Θεωρούμε ότι σημαντικές προϋποθέσεις για την επιλογή του ΣΔΕ είναι
1. Να προέρχεται από την κοινωνία των πολιτών , να έχει συγκεκριμένη κοινωνική προσφορά αλλά και σφαιρική γνώση των προβλημάτων.
2. Να συνδυάζει την ενασχόληση με τα κοινά με την γνώση των θεμάτων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης .
3. Να έχει πραγματική εμπειρία στο χώρο των επιχειρήσεων και της διαχείρισης διοικητικών λειτουργιών,αλλά και της διαδικασίας των διαπραγματεύσεων.
4. Να εξασφαλίζεται ότι η επαγγελματική του δραστηριότητα,δεν θα δημιουργεί σχέσεις εξάρτησης από τους δημότες,τον Δήμο άλλα και τις επιχειρήσεις.
5. Να μην δημιουργείται η προσδοκία επαγγελματικής «τακτοποίησης» η οποιουδήποτε άλλου οικονομικού οφέλους .
Απαραίτητο στοιχείο για την επιλογή του συγκεκριμένου προσώπου, είναι να αιτιολογηθεί επαρκώς η επιλογή του και να επιλεχθεί ένα πρόσωπο ικανό, ανεξάρτητο και χρήσιμο για τους δημότες και όχι ένα ανώδυνο πρόσωπο -"μαριονέτα", το οποίο θα διευκόλυνε την προσπάθεια της εκάστοτε Δημοτικής Αρχής, ν ασκήσει ανεξέλεγκτα τις εξουσίες της. Σε κάθε θεσμό το παραγόμενο αποτέλεσμά εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό κι από τα πρόσωπα που τον υπηρετούν. Ειδικότερα για έναν νεοσύστατο θεσμό,όπως ο ΣΔΕ, είναι προς όφελος ,τόσο των δημοτών,όσο και της δημοτικής αρχής, όχι μόνο να τον αναδείξουν αλλά και να τον περιφρουρήσουν από τις οποίες σκοπιμότητες η συναλλαγές.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΟΥΤΡΟΥΚΗΣ
Υποψήφιος Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης