Τρίτη 21 Ιουνίου 2011

Ο δεκάλογος της οικολογικής οδήγησης (eco-driving). Απο την Σχολή Οδηγών ΥΦΑΝΤΗΣ

Οι οδικές μεταφορές φέρουν μεγάλο μερίδιο ευθύνης στο ζήτημα του φαινομένου του θερμοκηπίου(περίπου 20% στις αναπτυγμένες χώρες). Συγχρόνως δημιουργούν πλήθος άλλων οχλήσεων,όπως η ηχορύπανση και η μόλυνση του περιβάλλοντος.
Για το λόγο αυτό, υπάρχει ολοένα και αυξανόμενο διεθνές ενδιαφέρον σχετικά με το ζήτημα.
Με τον όρο ECO-DRIVING χαρακτηρίζουμε έναν έξυπνο τρόπο οδήγησης ο οποίος συμβάλλει στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου,στη μείωση των εκπομπών ρύπων και των αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου και στον περιορισμό των τροχαίων ατυχημάτων.Το ECO-DRIVIΝG είναι ένας τρόπος οδήγησης κατάλληλα επιλεγμένος ώστε να προσαρμόζεται στα σύγχρονα επιβατικά αυτοκίνητα, φορτηγά και λεωφορεία.ECO-DRIVING σημαίνει ΣΥΝΕΤΗ, ΗΠΙΑ και ΑΣΦΑΛΗΣ οδήγηση σε χαμηλό αριθμό στροφών του κινητήρα(2,000-2,500 στροφές ανα λεπτό) με την οποία κατά μέσο όρο εξοικονομείται 10-15% καύσιμο.Παράλληλα το ECO-DRIVING μειώνει το κόστος συντήρησης και επισκευής του οχήματος το άγχος κατά την οδήγηση και την ηχορύπανση.

Οι κανόνες και οι τεχνικές εφαρμογής της οικολογικής οδήγησης συνοψίζονται στον παρακάτω δεκάλογο...

1. Σεβασμός στο Κ.Ο.Κ. ο οποίος στηρίζεται στην αρχή της συνετής οδήγησης και στην αρχή της υπεροχής του δημοσίου συμφέροντος και όχι στην αρχή της εμπιστοσύνης στους άλλους οδηγούς. Κοινωνική και οικολογική συνείδηση, αποφυγή κάθε είδους ρύπανσης.( τσιγάρα, μπουκάλια, χαρτιά, θορύβους από μηχανικά μέρη του οχήματος μας, είτε από άσκοπη χρήση της κόρνας και του ηχοσυστήματος.

2. Πρόβλεψη των συνθηκών κυκλοφορίας, διορατικότητα και εγρήγορση του οδηγού ώστε να είναι ικανός να προβλέψει έγκαιρα ενδεχόμενους κινδύνους και να τους αξιολογήσει σωστά. Έτσι μπορεί να προβεί στις κατάλληλες ενέργειες και να αποτρέψει τη δημιουργία συνθηκών πρόκλησης ατυχήματος.Οι παραπάνω δυνατότητες αποτελούν παραμέτρους της λεγόμενης « αμυντικής οδήγησης» και έχουν σαν αποτέλεσμα την αύξηση του επιπέδου οδικής ασφάλειας.

3. Διατήρηση σταθερής ταχύτητας του οχήματος, χρησιμοποιώντας τη μεγαλύτερη δυνατή σχέση μετάδοσης στο κιβώτιο ταχυτήτων. Οδηγώντας με σταθερή ταχύτητα για περισσότερο χρόνο και αποφεύγοντας τις άσκοπες επιταχύνσεις και φρεναρίσματα, περιορίζουμε σημαντικά τη κατανάλωση καυσίμου και ρύπων.Τα συστήματα διατήρησης σταθερής ταχύτητας (cruisecontrol) βοηθούν αποφασιστικά στην ήπια οδήγηση.Η οδήγηση με σταθερή ταχύτητα αυξάνει την οικονομία στα καύσιμα, μειώνει τις εκπομπές ρύπων ενώ βελτιώνει τη κυκλοφοριακή ροή των οχημάτων,την ασφάλεια και την άνεση των επιβατών.
4. Ομαλή, προοδευτική επιτάχυνση και ομαλή επιβράδυνση, αφήνοντας έγκαιρα το γκάζι και κρατώντας για περισσότερο χρόνο υψηλή σχέση μετάδοσης υποβιβάζοντας σχέσεις στο κιβώτιο ταχυτήτων. Φροντίζουμε να εκμεταλλευτούμε τη δυναμική του οχήματος,να μειώσουμε τη κινητική ενέργεια (όταν έχουμε μια στοχευμένη πέδηση) χωρίς να τη μηδενίσουμε, πράγμα που θα μας επέβαλλε να ξεκινήσουμε από στάση. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι απότομες επιταχύνσεις και επιβραδύνσεις περα από ενεργοβόρες ενέργειες συντείνουν στην αύξηση του θορύβου,που αποτελεί μια από τις βασικές αιτίες υποβάθμισης του περιβάλλοντος.

5.Χαμηλες στροφες του κινητηρα. Όσο αυξάνει ο αριθμός στροφών, αυξάνει η κατανάλωση καυσίμου άρα και ρύπων. Διατηρώντας επομένως τις στροφές στις 2.000-2.500 εξοικονομούμε ενέργεια. Αλλάζουμε σχέση μετάδοσης όσο το δυνατό γρηγορότερα προς τα πάνω επιταχύνοντας και αργούμε να αλλάξουμε σχέσεις προς τα κάτω επιβραδύνοντας. Αξίζει να σημειωθεί πως η αλλαγή ταχυτήτων με αυτό το τρόπο σε καμιά περίπτωση δεν είναι επιζήμια για ένα καλοσυντηρημένο κινητήρα.Στις κατωφέρειες είναι επιβεβλημένο να χρησιμοποιούμε οσο το δυνατό μεγαλύτερη σχέση μετάδοσης στο κιβώτιο, παρά να έχουμε “ νεκρά”,γιατι η κατανάλωση είναι μικρότερη.

6. Μείωση αντιστάσεων στη κίνηση και τριβών που αναγκάζουν το κινητήρα να καταναλώνει περισσότερο καύσιμο για να τις υπερνικήσει. Αυτές είναι:
· Το βάρος του οχήματος. Αποφυγή προσθέτων βαρών που πρέπει να απομακρύνονται όταν δεν είναι απαραίτητα.
· Η αεροδυναμική αντίσταση. Κάθε πρόσθετο μέρος η εξάρτημα που τοποθετείται στο βασικό όχημα όπως αεροτομές, σχάρες η μπαγκαζιέρες οροφής, πρόσθετες μεγάλες κεραίες, προκαλούν αύξηση στην αεροδυναμική αντίσταση του οχήματος και συνεπώς στη κατανάλωση καυσίμου και ρύπων. Ακόμη και τα ανοικτά παράθυρα,η ηλιοροφή, δημιουργούν πρόσθετα ρεύματα αέρα που αυξάνουν την αεροδυναμική αντίσταση.
· Ο ενεργοβόρος εξοπλισμός και οι συσκευές.Τα συστήματα κλιματισμού,η θέρμανση του πίσω κρυστάλλου,τα μεγάλα ηχοσυστήματα και οι πρόσθετοι προβολείς μπορούν να αυξήσουν τη κατανάλωση σημαντικά.

7. Τακτική και πλήρης συντήρηση του οχήματος μπορεί να μας γλυτώσει από πολλά έξοδα και ταλαιπωρία σε συνεργεία αυτοκινήτων.Ενα καλοσυντηρημένο όχημα καταναλώνει λιγότερο καύσιμο, προκαλεί λιγότερο θόρυβο και εκπέμπει μικρότερη ποσότητα καυσαερίων. Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει στην αναγκαιότητα τακτικού και σχολαστικού ελέγχου των ελαστικών και του καταλυτικού μετατροπέα.

8.Η σωστη εκκινηση του κινητηρα πραγματοποιειται απο τη κεντρικη ηλεκτρονικη μοναδα ελεγχου,η οποια ρυθμιζει τη καταλληλη παροχη καυσιμου,λαμβανοντας υποψη πολλες παραμετρους.Η χρηση του πενταλ γκαζιου κατά την εκκινηση το μονο που κανει είναι να μπερδευει το συστημα,να προκαλει αποτομη εκκινηση και να αυξανει τη καταναλωση καυσιμου και ρυπων.

9.Το σβήσιμο του κινητήρα σε σύντομες στάσεις μπορεί να οδηγήσει σε αξιοσημείωτη εξοικονόμηση καυσίμου. Κάποια σύγχρονα οχήματα διαθέτουν αυτόματο σύστημα απενεργοποίησης του κινητήρα εν στάσει. Βέβαια πρέπει να έχουμε υπόψη ότι ενεργειακή αποδοτικότητα δε πρέπει να αποτελεί μεγαλύτερη προτεραιότητα από την οδική ασφάλεια.Ετσι ο κινητήρας πρέπει να σβήνει σε περιπτώσεις όπου δεν υπάρχει κίνδυνος.

10. Χρήση βοηθητικού εξοπλισμού εξοικονόμησης ενέργειας όπως το στροφόμετρο,το cruisecontrol,ο υπολογιστής ταξιδιού,ο οικονομετρητής με ενδείξεις σωστής αλλαγής ταχυτήτων,ο περιοριστής στροφών και ο περιοριστής ταχύτητος σε μεγαλύτερα οχήματα.
Συμπληρώνοντας το δεκάλογο της οικολογικής οδήγησης και συνοψίζοντας,με τηνECO-DRIVING μειώνεται η κατανάλωση καυσίμου εως και 30%, περιορίζεται η μηχανική φθορά και η φθορά των ελαστικών, μειώνεται η ποσότητα εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) και αερίων ρύπων και ελαττώνεται η ηχορύπανση. Συγχρόνως ο οδηγός παραμένει ήρεμος και προβλέποντας τυχόν επικίνδυνες καταστάσεις, οδηγεί με μεγαλύτερη ασφάλεια.

 Μελέτες καταδεικνύουν ότι η εφαρμογή της οικολογικής-οικονομικής οδήγησης εχει ως αποτέλεσμα:

· .10-25% λιγότερα ατυχήματα
· .10-15% λιγότερη κατανάλωση καυσίμου και εκπομπών CO2
· . Σημαντική μείωση της ηχορύπανσης
· . Μείωση κόστους συντήρησης οχήματος
· . Αύξηση της άνεσης μεταφοράς επιβατών
· . Μείωση του άγχους οδήγησης
· . Ίσος χρόνος ταξιδιού σε σύγκριση με το μη ενδεδειγμένο τρόπο οδήγησης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το blog kallithiotis δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του χωρίς αυτό να σημαίνει ότι τις υιοθετούμε, καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.