Τρίτη 4 Ιανουαρίου 2011

Στοιχείο της εθνικής ταυτότητας το εκπαιδευτικό σύστημα κάθε χώρας


   Αν και εμφανίστηκαν με βελτιωμένες τις επιδόσεις τους στον τελευταίο μαθητικό διαγωνισμό PISA του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, οι Έλληνες 15χρονοι παραμένουν κάτω από τον μέσο όρο των συμμαθητών τους από τις χώρες του ΟΟΣΑ. Στις πρώτες θέσεις βρέθηκαν οι μαθητές από την Φιλανδία, τη Νότια Κορέα και την Ιαπωνία

    Πώς, με βάση ποιο εκπαιδευτικό σύστημα και ποια εφόδια, αρίστευσαν οι συμμαθητές των 15χρονων Ελλήνων από τη Νότια Κορέα, τη Φινλανδία και την Ιαπωνία; Και πώς οι Πορτογάλοι 15χρονοι κατάφεραν να βελτιώσουν μέσα σε λίγα χρόνια τόσο θεαματικά τις επιδόσεις τους; Εντέλει, ποιο σύστημα θα έπρεπε να «αντιγράψει» η Ελλάδα για να βελτιωθούν οι επιδόσεις των δικών της μαθητών;

    Μία ματιά σε αυτές τις χώρες δείχνει ότι δεν υπάρχει συγκεκριμένη συνταγή για την επιτυχία. Όπως φαίνεται, μάλιστα, μαθητές χωρών που ακολουθούν εντελώς διαφορετικά εκπαιδευτικά συστήματα αριστεύουν εξίσου. Απέναντι στο «χαλαρό», μη ανταγωνιστικό σύστημα της Φινλανδίας με τον άφθονο ελεύθερο χρόνο, βρίσκεται το αυστηρότατο και ανταγωνιστικότατο σύστημα της Νότιας Κορέας, που δεν επιτρέπει στους μαθητές να πάρουν ανάσα, ούτε στις διακοπές, ένα σύστημα που θα θύμιζε «κόλαση» σε οποιονδήποτε μαθητή στις δυτικές χώρες.

    Προκύπτει σαφέστατα, επίσης, ότι κάθε εκπαιδευτικό σύστημα αποτελεί στοιχείο της εθνικής ταυτότητας κάθε χώρας και είναι προϊόν της νοοτροπίας, που επικρατεί στην κοινωνία της.

    Σε κάθε περίπτωση η σημασία του εκπαιδευτικού συστήματος είναι τεράστια. Οι ερευνητές του ΟΟΣΑ κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι εκπαιδευτικές πολιτικές συμβάλλουν κατά 94% στις επιδόσεις των μαθητών, ενώ το μερίδιο του ΑΕΠ κάθε χώρας, δηλαδή του πλούτου που παράγει, κατέχει μόλις το υπόλοιπο 6%.

    Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του διαγωνισμού, τα οποία δόθηκαν στη δημοσιότητα στις αρχές του Δεκεμβρίου, η Ελλάδα βελτίωσε τη θέση της και τη βαθμολογία της στην ανάγνωση/κατανόηση κειμένου και διατήρησε τη θέση της στα μαθηματικά, αν και με βελτιωμένη βαθμολογία της. Αντιθέτως, στις φυσικές επιστήμες, οι Έλληνες μαθητές εμφάνισαν χειρότερες επιδόσεις σε σχέση με την έρευνα του 2006.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το blog kallithiotis δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του χωρίς αυτό να σημαίνει ότι τις υιοθετούμε, καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.